marți, 12 aprilie 2011

Ciprian Istrate duce icoana românească în Italia


Pictorul şi elevii săi vor pleca în oraşul italian Verbania pentru a inaugura o expoziţie de icoane pe lemn şi sticlă.

Evenimentul la care vor participa pictorul profesor şi elevii săi de la Şcoala Populară de Artă va avea loc în perioada 15 aprilie-1 mai.
„Expoziţia este o iniţiativă a consilierului local din Verbania, Adrian Chifu, originar din Piatra Neamţ, care ne-a invitat ca, în prezenţa autorităţilor de acolo şi a primarului Marco Zacchera, să continuăm, pe plan cultural, înfrăţirea cu oraşul nostru. Anterior, au avut loc alte două etape de înfrăţire între oraşele Piatra Neamţ şi Verbania, una în plan administrativ, iar alta în plan sportiv“, a precizat Ciprian Istrate.


Expune şi lucrarea de licenţă


Pictorul spune că va expune icoane ortodoxe româneşti realizate pe lemn şi pe decupaje de frescă, în timp ce elevii lui vor participa cu icoane pe sticlă. „Alături de mine vor expune icoane pe sticlă Laura Oprea, Ionela Pintilie şi Emilia Comoniţă. Am preferat să le predau tehnica icoanei pe sticlă, pentru că e un bun început. Te lasă să ai naivitate şi, dacă cumva ai greşit un pic, stângăcia nu deranjează. Expoziţia va fi şi o încurajare pentru elevi“, a mai spus profesorul.


Printre picturile pe care le va expune va fi prezentă şi o lucrare-concept, realizată în stilul unui tablou religios, tratat ca o icoană. „Este lucrarea mea de licenţă, făcută în urmă cu patru ani. Am dorit să găsesc o rezolvare pentru o ipostază absentă din istoria artei: cum arăta Adam singur, înainte de apariţia Evei? Acest om adamic este pentru mine un androgin, văzut înainte de diferenţierea sexelor. Am mai văzut că toate cele patru mari religii monoteiste, care, în fapt, reprezintă şi cele patru rase umane, au un om primordial. Şi atunci a fost nevoie să rezolv şi această problemă şi să îl fac pe Adam ca precursor al tuturor celor patru rase: neagră, roşie, galbenă şi albă“, a explicat Ciprian Istrate.


Pictează biserici


Artistul spune că are o experienţă de 16 ani în pictura bisericească. A început cu Biserica „Adormirea Maicii Domnului“ din Târgu Neamţ, după care a fost ucenicul fraţilor Moroşanu din Suceava. De la aceştia a învăţat tehnica pentru frescă. Acum crede că icoana vine spre el atunci când trebuie să o picteze pe un perete de biserică. „La început, respectam toate canoanele impuse pentru pregătirea necesară înainte de a picta o icoană. Te ajută, iar tu, oarecum, treci pragul, faci progrese. Dar este ca un drum, odată ce l-ai făcut, nu trebuie să te întorci permanent la origine“, mărturiseşte pictorul.


Deşi a obţinut atestatul de pictor bisericesc lucrând pe schele, Ciprian Istrate a vrut să studieze temeinic teologia. „Lucrând la pictarea bisericilor, simţeam că ceva îmi lipseşte. Am fost la cei mai vestiţi duhovnici, dar mi-am dat seama că răspunsul nu e aici. Au ocupat nişte goluri, dar nu pe toate şi atunci mi-am propus să studiez eu cu ochii larg deschişi teologia“, încheie pietreanul.


Profil
Născut. 16 iulie 1970, comuna Petricani, judeţul Neamţ.
Studii. A absolvit Facultatea de Teologie Ortodoxă Iaşi, Secţia pictură bisericească.
Familie. Este căsătorit, are un copil.

Întrebări şi răspunsuri
Ce preferaţi dintre stilurile de pictură bisericească?
Îmi place mai mult pictura bisericească sârbă decât cea grecească. Grecii sunt mai realişti, mai umani, merg pe anatomii, pe când sârbii pictează mai mult spre simbol.
Se poate ieşi din canoane la icoana ortodoxă?
Toată lumea spune să nu ieşi din canon, dar nimeni nu spune de unde până unde ţine canonul.
Unde aţi găsit răspunsuri la frământări?
Întrebările noastre nu pot primi răspuns din altă parte. Acestea se află tot în noi.
În ce domenii se manifestă plăcerea de a căuta?
Caut în artă, dar şi în domenii diverse, chiar al simţurilor. Am fost la degustări de vinuri, ciocolată sau trabucuri.

Ce-i place
Pietreanul spune că-i place totul, că nimic nu-l deranjează şi că acceptă tot ce i se întâmplă. „Îmi place adevărul. Îmi place căutarea, dărâmarea permanentă a reperelor. Îmi place să transmit idei complexe cărora le dau formă plastică“, afirmă artistul.

Ce nu-i place
Ciprian Istrate crede că ceea ce este neplăcut vine spre noi atras chiar de noi înşine. „Lucrurile neplăcute sunt, de cele mai multe ori, o neputinţă de-a noastră de a înţelege că tot ceea ce ni se întâmplă este o consecinţă a felului nostru de a fi“, spune profesorul.

SURSA - http://www.adevarul.ro/locale/piatra_neamt/Neamt-_Portret-_Ciprian_Istrate_duce_icoana_romaneasca_in_Italia_0_461354224.html

Niciun comentariu:

M-am vaccinat : Pfizer - Prima doza

  Astăzi   m-am vaccinat : Prima doză  #Pfizer  urmând ca peste aproximativ două săptămâni să primesc și cea de-a doua doză. Recomand tuturo...